Hrvatska
 

Pažljivo rukujte samopouzdanjem vašeg djeteta

16.07.2015 - Objava Helen Doron English

Helen Doron blog

Sa zadovoljstvom vam predstavljamo niz članaka i priliku da učite od Helen Doron, edukatorice i lingvistice. Helen podučava djecu engleskom jeziku već 30 godina. Utemeljiteljica je Helen Doron edukacijske grupe i jedinstvene metode podučavanja engleskog jezika, matematike, fitnesa i dječjeg razvoja s izvornim i revolucionarnim materijalima za učenje.

Ovotjedno pitanje: ako svoje dijete pohvalim kada nešto radi krivo, zar time to još više ne potičem?

Helen odgovara:

Samopouzdanje stečeno u djetinjstvu može trajati cijeli život

Ovisi što mislite pod „krivo“. Pohvala je, prije svega, kada netko kaže „bravo“ ili „dobro si to napravio“ ili „sviđa mi se to što radiš“. Pohvala čini da se i odrasli i djeca dobro osjećaju – potiče gradnju samopouzdanja i pomaže stvaranju djetetove slike o samom sebi.  Ako dijete odrasta u okolini u kojoj ima puno kritike, ta će kritika kod velike većine djece rezultirati negativnom slikom o sebi. Ta će negativna slika potrajati cijeli život ili barem dok ne potraže pomoć psihologa ili knjiga za samopomoć. No, čak i tada će biti izuzetno teško ponovno izgraditi sliku koju su djeca mogla imati o sebi da su odrasli u pozitivnoj okolini u kojoj su se osjećali prihvaćeno. Ako se ljudi ne osjećaju prihvaćenima, tada imaju osjećaj da moraju skrivati dijelove svoje osobnosti, svog identiteta ili načina na koji komuniciraju s okolinom. Istraživanja pokazuju da kada se ljudi osjećaju kao da nisu dovoljno dobri, neće ostvariti postignuća koja bi inače mogli, upravo radi tog osjećaja.

Neznatno malo djece će unatoč svemu napredovati jer imaju unutarnju snagu koja ih tjera naprijed, međutim, ovo je izuzetno rijetko. Važno je da se od najmlađe dobi dijete osjeća prihvaćenim. Zaista, važno je za sve nas da se osjećamo prihvaćenima. Ako vi, kao odrasla osoba, hodate po kući pjevušeći i netko vam kaže: „Ušuti! Jesi li se ikad čuo?“ vrlo je vjerojatno da više nećete hodati kućom pjevušeći sebi ili pred drugima jer vam je netko rekao da mu se ne sviđa kako pjevate. Ili, u suprotnom, ako hodate po kući pjevušeći i netko vam se pridruži ili vam kaže: „Imaš divan glas“, pomislit ćete „to sam napravio vrlo dobro.“

Pohvala malo dijete može izgraditi ili uništiti

Kada izrazite svoje odobravanje djetetu i kažete „ izvrsno!“ vaše dijete razumije po tonu vašeg glasa ili po vašim riječima da ga odobravate. Bez obzira na to je li dijete staro tjedan ili mjesec dana, godinu ili deset godina, dijete reagira na odobravanje.

Dr. Glenn Doman iz Instituta za razvoj ljudskog potencijala svjedoči o golemom utjecaju koji pohvala može imati na djecu. Obitelji iz cijeloga svijeta dolaze u Institut jer je vodeći u istraživanju moždanog razvoja djece i razvoju programa za pomoć djeci s ozljedama mozga. Jedan od najranijih razvojnih zadataka koje Institut traži da dijete obavi jest da uhvati šipku iznad glave. Postoje roditelji koji djetetu, nakon što ono primi šipku vrlo kratko, manje od sekunde, kažu: „O, bože“. Ta izjava znači „Dolazak tu nas je toliko koštao, zar je ovo najbolje što možeš?“ Postoje i roditelji koji bi na to rekli djetetu: „Bravo! To si sjajno napravio!“ Ta izjava znači: „To si sjajno napravio! Tko bi mogao pomisliti da bi dijete s ozljedom mozga moglo držati šipku toliko dugo; volimo te!“

Dijete primi ovu informaciju i pomisli: „Dobro, učinit ću to opet!“ Implikacije ovoga su ogromne.

Moć preusmjeravanja

Pohvala je obično prirodna reakcija roditelja prema njihovoj djeci, ali to je zapravo tehnika koju mogu koristiti roditelji i učitelji bez obzira na dob djeteta kako bi potaknuli dobro ponašanje ili postigli da dijete usmjeri svoju pozornost prema nečemu. Dakle, što napraviti kad dijete radi nešto krivo? Tijekom nastave, na primjer, „krivo“ može značiti dvije stvari. Može se odnositi na ponašanje djeteta koje gurka drugo dijete. To je nasilno ponašanje i u tom slučaju nećemo reći:“Bravo.“ Reći ćemo: „To nije način na koji se ponašamo i to nećemo tolerirati.“ Tada objasnimo i pokažemo djetetu kako se ponašati. Pitamo ga je li razumjelo i ako dijete odgovori potvrdno, pohvalimo ga. To je trenutak kada odobravanje dobrog ponašanja nagradimo pohvalom. „Krivo“ se može odnositi i na primjer kada pokažemo djetetu sliku miša, a dijete odgovori „mačka“. Učitelj bi tada trebao odgovoriti „to je miš“ i kada dijete ponovi tu riječ, učitelj bi trebao reći: „da, to je miš. Bravo!“ Dijete će zaboraviti da je dalo netočan odgovor jer ga je učitelj pohvalio kada je ponovilo točan odgovor. Dakle, bez obzira na to radi li se o netočnom odgovoru ili nedoličnom ponašanju, djeci pokažemo što je ispravno, oni to prihvate i za to ih pohvalimo.

Djeca prvo čuju ono pozitivno

Prije nekoliko godina razgovarala sam s čovjekom koji mi je opisao interakciju sa svojim dvogodišnjim djetetom. Njih dvoje su bili blizu otvorenog plamena i on je rekao djetetu da ga ne dira. Prvo što je dijete napravilo je pružilo ruku prema vatri. Pitao me zašto. Odgovorila sam da mala djeca ne čuju riječ „nemoj“, samo „dodirni.“ Čuju pozitivno umjesto negativnog. Dakle, umjesto da kažete „nemoj dirati“, recite mu „drži se podalje.“

Godine podučavanja engleskog jezika nam je pokazalo da je upravo to jedan od razloga učinkovitosti Helen Doron metode. Gradimo samopouzdanje djece kroz našu metodu podučavanja čija je osnova pohvala stoga naše učitelje tome podučavamo. Veliki dio edukacije za učitelje ističe zašto je važno udijeliti pohvalu i kako to učinkovito primijeniti u učionici. Učitelji uče kako stvoriti pozitivno okruženje koje pridonosi uspjehu metode.

Ponekad učitelji nisu u stanju podučavati na ovaj način jer to nije dio njihovog karaktera ili su toliko navikli na druge načine podučavanja koji uključuju kritiku da im je teško prijeći na naš način podučavanja. S druge strane, neki učitelji i franšizeri su mi rekli da im je primjena pohvale u vlastitoj obitelji donijela značajne pozitivne promjene i transformirala nefunkcionalno ponašanje. Umjesto da kritiziraju jedni druge, roditelji su počeli pružati podršku, što je pozitivno utjecalo na djecu i cijelu obitelj. Kvaliteta obiteljskog života se poboljšala tako što su ti ljudi našu filozofiju iz učionice primijenili na svoj život. Danas je moderna psihologija usredotočena na pozitivno, ne na negativno. Pozitivno razmišljanje i pohvala je ono čemu je naklonjena. Sjećam se odgajanja svoje djece. Čak i kada bih odlazila na duga putovanja avionom s njih troje nikad nije bilo vike i vriske kao što se često vidi na drugim mjestima. Nekako smo znali zajedno surađivati i uvjerena sam da su pohvale pridonijele tome. Moja djeca su se osjećala prihvaćenima, osjećali su da su dio obiteljske povezanosti. Znali su što se očekuje od njih i tako su se i ponašali. Ponekad djeca ne znaju što se od njih očekuje, jer neprestano čuju NE. To je nešto čega bi roditelji trebali biti svjesni.

Pružite djeci ono pozitivno i neka to postane aktivnost cijelog obiteljskog okruženja koje može promijeniti život obitelji.

O Helen Doron

Helen je započela mali biznis 1985. i utemeljila jedinstvenu metodu s izvornim i revolucionarnim materijalima za učenje. Njeni su tečajevi brzo postali popularni i biznis se naglo povećavao te je Helen počela zapošljavati druge učitelje i razvijati tečajeve za obučavanje učitelja i dodatne programe temeljene na ekskluzivnoj metodi kreativnosti i izražavanja. Dodane su i nove discipline: matematika, fitnes i dječji razvoj te su sve sjedinjene pod imenom Helen Doron Edukacijske Grupe.

Helen Doron Edukacijska grupa vodeći je inovativni edukacijski sustav koji pruža ekskluzivne tečajeve i kvalitetne materijale za učenje za bebe, djecu i tinejdžere cijelog svijeta. Helen Doron Edukacijska Grupa postala je jedna od najvećih edukacijskih franšiza u svijetu, s gotovo 90 master franšizera i 800 centara za podučavanje u 34 zemlje svijeta na 5 kontinenata, dok je u Turskoj i Južnoj Koreji u ponudi i program za cjelodnevni vrtić.

VJERUJTE U NJIH I ONI ĆE VJEROVATI U SEBE!