Četiri savjeta za lakše učenje čitanja
Sada je već naširoko jasno da što više jezika dijete zna prije nego što počne čitati, njegove vještine čitanja će biti bolje. Što su bolje vještine čitanja, to će biti uspješniji u školi. Istraživanje na sveučilištu u Oxfordu je pokazalo da djeca, kojoj su se čitale pjesmice, nisu bila samo bolja u čitanju, već su sveukupno bolja u učenju jezika. Zašto? Fonetska struktura jezika je ostala otisnuta u njima. Ritam, intonacija i osjećaj za jezik omogućili su im da u dobi od 4 do 5 godina bolje čitaju nego ona djeca koja nisu imala takva iskustva. Naravno, svi roditelji žele isto za svoje dijete, ali ne znaju kako i kada započeti uvođenje čitanja. Kako onda naučiti dijete čitati?
Savjet 1: Pričajte prije nego počnete čitati. Usmeni jezik, koji uključuje slušanje i govor, je temelj na kojem se gradi čitanje, a naknadno i pisanje. Djeca trebaju biti u stanju razumjeti riječi prije nego što ih mogu verbalizirati i koristiti. U razgovoru sa svojim djetetom, čitajući, pričajući priče i imenovanjem stvari, ono će razviti vokabular i jačati vještine potrebne za čitanje.
Savjet 2: Zaljubite se u knjige. Vaše dijete treba željeti naučiti čitati. Ono se treba zaljubiti u knjige. Najbolji način da se ta ljubav prema knjigama nauči je davanjem primjera čitajući s djetetom. Provedite vrijeme sa svojim djetetom istraživajući razne knjige. Pokažite djetetu da cijenite knjige i uživate u čitanju. Vaše prirodno uzbuđenje i entuzijazam će biti zarazno. To će ostaviti pozitivan dojam, a to može motivirati dijete da poželi naučiti čitati.
Savjet 3: Neka bude prirodno. Kada vaše dijete ima osnovnu motivaciju da nauči čitati, treba imati i pravilan sustav za učenje kako čitati. Postoje dva osnovna sustava: fonetika i učenje cijelih riječi. Kad su moja djeca učila čitati, sustav u Velikoj Britaniji podupirao je učenje “cijele riječi” kao govorne jedinice u dobi od četiri godine (za razliku od fonetskog učenja riječi gdje se riječ razlaže na glasove i pamti na taj način). Postojali su kompletni predlošci za čitanje koji su počinjali s vrlo jednostavnim riječima / idejama koje će biti temelj za cijelu knjigu, kao na primjer riječ “kuća”. Knjiga prikazuje slike ili crteže kuća i dijete može vidjeti riječ “kuća”. Priča može uključivati riječi “mama” i “tata” tako da bi slijedeća knjiga mogla biti o “tati u kući”, zatim “mama u kući”. Na taj način, dijete će naučiti prepoznavati cijele riječi i povezivati riječi sa konceptima. Koja je prednost ovog sustava? Prirodan je. Za djecu u dobi od 4 do 5 godina fonetski koncept je vrlo apstraktan. Oni obično još nisu još spremni za takav sustav. Mislim da je prihvatljivije da djeca uče čitati na prirodniji način, s riječima i idejama koje su im poznate.
Fonetski način čitanja vrlo prirodno slijedi sustav cijelih riječi. Do drugog razreda 80% ove djece će samostalno proanalizirati fonetski sustav i po inerciji započeti proces artikuliranja slova i glasova. Ostalih 20% djece, kod kojih taj proces ne bi započeo, raditi će s nastavnikom kako bi također razvili isti proces.
Veliki sam zagovornik spajanja ovih dviju metoda. Mnogi stručnjaci za jezik također dijele moje uvjerenje da bi učenje čitanja trebala biti kombinacija fonetskog i pristupa učenja cijele riječi, ovisno o dobi i strategiji učenja djeteta.
Savjet 4: Napravite čitanje zabavnim. Kao jezični stručnjak imam veliki interes za kreiranje uspješnih metoda za podučavanje djece govoru, čitanju i pisanju na engleskom jeziku. Razvila sam nekoliko sustava za čitanje i najnoviji uzbudljivi dodatak je program učenja za čitanje pomoću Helen Doron aplikacije READ na Google Play i App Store-u. Aplikacija je jedinstvena kompilacija 32 interaktivne knjige koje vode dijete od njegovih prvih nekoliko riječi do čitanja cijelih rečenica.
Knjige počinju uvođenjem riječi “mačka”, “štakor”, “šišmiš” (cat, bat, rat) na jako jednostavan i interaktivan način. Slike ožive i dijete gleda sliku i čuje slovo i zvuk riječi zajedno. Aplikacija je kompletan sustav; djetetov vokabular se uzastopno i prirodno razvija, a do 4. knjige u svakoj seriji, dijete se može snimati čitajući priču riječima koje je naučilo, naglas. Program počinje vrlo jednostavno i napreduje uključivanjem poznatih i naprednijih priča poput Rumpelstiltskina i Pinokija. U biti čitaju prilično komplicirane riječi. Ljepota ove aplikacije je da funkcionira s izvornim govornicima engleskog i sa djecom koja uče engleski kao drugi jezik.
To je nešto s čim roditelji mogu upoznati svoje dijete kako bi ranije započeli čitati ili može biti podrška učenju jezika koje dijete uči u školi, a može i pomoći djeci koja su možda zapeli u učenju pa im treba dodatna potpora. Aplikacija je zapravo jedinstvena, stvorena s ljubavlju, pažnjom, vještinom i jezičnim znanjem. Djeca uče čitati vlastitim tempom i u svoje vrijeme.
Zapamtite, nikada nije prerano početi čitati djeci i učiti ih ljubavi prema knjigama. Čitanje bi trebalo biti zabavno i to je dar za cijeli život koji će rasti s djetetom.