2540 Views

Crtići: tajno oružje ili opasna tehnika učenja engleskog jezika? | Paula Pedić, mag. psych.

Jedan od najdražih vidova zabave za djecu vrtićkog, ali i školskog uzrasta je gledanje crtića na internetu ili na televiziji. Uz zabavnu komponentu crtića u zadnje se vrijeme sve više ističe i edukativna komponenta, što je idealna kombinacija učenja: učenje kroz zabavu. Budući da djeca nisu sposobna sama rasuđivati o tome što je dobro za njih, roditelji bi trebali osigurati djeci gledanje takvih sadržaja koji će blagotvorno utjecati na njihov razvoj.

Crtića na engleskom jeziku ima napretek, ali neće gledanje bilo kakvog crtića pospješiti produkciju i razumijevanje engleskog jezika djece. Svaki bi roditelj trebao znati razlučiti sadržaje koji su za njegovo dijete korisni. Pri tome neki od kriterija prosudbe trebali bi biti:

1. uzrast za koji je crtić namijenjen
2. vokabular koji koriste glavni junaci
3. duljina trajanja crtića

Uzrast- ciljana publika

Kada se govori o uzrastu u obzir treba uzeti dva faktora: koji je cilj gledanja crtića te uči li dijete engleski jezik u školi/školi stranih jezika. Naime, ako je cilj crtića da dijete NAUČI nešto novo, onda sadržaj ne bi trebao odgovarati uzrastu vašeg djeteta već bi sadržaj trebao biti namijenjen nešto starijoj djeci. S druge strane, ako je cilj kroz crtiće PONAVLJATI naučeno, onda je najkorisniji sadržaj onaj primjeren uzrastu djeteta. Naravno, ako dijete uči engleski samo putem crtića, tada je potrebno krenuti sa sadržajem za najmlađi uzrast, ali ako dijete engleski paralelno uči u školi ili u školi stranih jezika tada vrijedi prethodno navedeno pravilo.

Vokabular koji se koristi u crtiću

„Garbage in – garbage out“ – tako bismo mogli sažeti ovaj odlomak. Nije važno samo učiti, važno je i što djeca uče. Odnosno, naglasak treba biti stavljen na sadržaj učenja. Pokušajte pronaći takve crtiće u kojima se koriste riječi prikladne uzrastu i mentalnom razvoju djeteta. Jasno je da dijete od 3 godine nećemo učiti riječima iz domene kuhinjskog posuđa, već bazičnim pozdravima, imenima životinja. Isto tako, crtići za djecu školskog uzrasta trebaju obilovati vokabularom iz drugih predmeta koja djeca uče. Primjerice, ako dijete iz geografije uči imena država, bilo bi korisno pronaći takve crtiće koji obrađuju i geografske teme. Nadalje, važno je i da crtići ne budu monotoni i suhoparni jer će ih se djeca vrlo brzo zasititi, a vi ćete imati problem traženja crtića nanovo. Primjeri dobrih crtića svakako su oni proizašli iz Helen Doron metode učenja jer u njima crtići prate dječji mentalni, emocionalni i socijalni razvoj te se tomu prilagođava i stupanj glazbeno scenske uključenosti likova u crtiću. Tako za djecu najmlađeg uzrasta u crtiću trebaju dominirati pjesmice, a s dobi bi omjer pjesmica i govornih sadržaja trebao biti obrnuto proporcionalan.

Duljina trajanja crtića

U svemu treba imati mjeru, tako i u gledanju crtića. Djeca će više voljeti, cijeniti i pamtiti sadržaje iz crtića ako ih budu gledala u vremenskim razmacima, recimo jedan crtić dnevno. Istraživanja su pokazala da uzastopno gledanje kontinuiranog sadržaja (primjerice sadržaja u kojemu se radnja nastavlja iz crtića u crtić) doprinosi slabijoj konsolidaciji pamćenja. S druge strane, gledanje s
vremenskom odgodom ima povoljnije efekte na pamćenje djece.

Završna riječ

Djeca ipak nisu samo tabula rasa ili pasivni izvršitelji vaših odluka. Djeca imaju svoje afiniete, aspiracije i želje. Nemojte to zaboraviti prilikom određivanja zabavno-edukativnih sadržaja za njih 🙂

2541 Views

Crtići: tajno oružje ili opasna tehnika učenja engleskog jezika? | Paula Pedić, mag. psych.

Jedan od najdražih vidova zabave za djecu vrtićkog, ali i školskog uzrasta je gledanje crtića na internetu ili na televiziji. Uz zabavnu komponentu crtića u zadnje se vrijeme sve više ističe i edukativna komponenta, što je idealna kombinacija učenja: učenje kroz zabavu. Budući da djeca nisu sposobna sama rasuđivati o tome što je dobro za njih, roditelji bi trebali osigurati djeci gledanje takvih sadržaja koji će blagotvorno utjecati na njihov razvoj.

Crtića na engleskom jeziku ima napretek, ali neće gledanje bilo kakvog crtića pospješiti produkciju i razumijevanje engleskog jezika djece. Svaki bi roditelj trebao znati razlučiti sadržaje koji su za njegovo dijete korisni. Pri tome neki od kriterija prosudbe trebali bi biti:

1. uzrast za koji je crtić namijenjen
2. vokabular koji koriste glavni junaci
3. duljina trajanja crtića

Uzrast- ciljana publika

Kada se govori o uzrastu u obzir treba uzeti dva faktora: koji je cilj gledanja crtića te uči li dijete engleski jezik u školi/školi stranih jezika. Naime, ako je cilj crtića da dijete NAUČI nešto novo, onda sadržaj ne bi trebao odgovarati uzrastu vašeg djeteta već bi sadržaj trebao biti namijenjen nešto starijoj djeci. S druge strane, ako je cilj kroz crtiće PONAVLJATI naučeno, onda je najkorisniji sadržaj onaj primjeren uzrastu djeteta. Naravno, ako dijete uči engleski samo putem crtića, tada je potrebno krenuti sa sadržajem za najmlađi uzrast, ali ako dijete engleski paralelno uči u školi ili u školi stranih jezika tada vrijedi prethodno navedeno pravilo.

Vokabular koji se koristi u crtiću

„Garbage in – garbage out“ – tako bismo mogli sažeti ovaj odlomak. Nije važno samo učiti, važno je i što djeca uče. Odnosno, naglasak treba biti stavljen na sadržaj učenja. Pokušajte pronaći takve crtiće u kojima se koriste riječi prikladne uzrastu i mentalnom razvoju djeteta. Jasno je da dijete od 3 godine nećemo učiti riječima iz domene kuhinjskog posuđa, već bazičnim pozdravima, imenima životinja. Isto tako, crtići za djecu školskog uzrasta trebaju obilovati vokabularom iz drugih predmeta koja djeca uče. Primjerice, ako dijete iz geografije uči imena država, bilo bi korisno pronaći takve crtiće koji obrađuju i geografske teme. Nadalje, važno je i da crtići ne budu monotoni i suhoparni jer će ih se djeca vrlo brzo zasititi, a vi ćete imati problem traženja crtića nanovo. Primjeri dobrih crtića svakako su oni proizašli iz Helen Doron metode učenja jer u njima crtići prate dječji mentalni, emocionalni i socijalni razvoj te se tomu prilagođava i stupanj glazbeno scenske uključenosti likova u crtiću. Tako za djecu najmlađeg uzrasta u crtiću trebaju dominirati pjesmice, a s dobi bi omjer pjesmica i govornih sadržaja trebao biti obrnuto proporcionalan.

Duljina trajanja crtića

U svemu treba imati mjeru, tako i u gledanju crtića. Djeca će više voljeti, cijeniti i pamtiti sadržaje iz crtića ako ih budu gledala u vremenskim razmacima, recimo jedan crtić dnevno. Istraživanja su pokazala da uzastopno gledanje kontinuiranog sadržaja (primjerice sadržaja u kojemu se radnja nastavlja iz crtića u crtić) doprinosi slabijoj konsolidaciji pamćenja. S druge strane, gledanje s
vremenskom odgodom ima povoljnije efekte na pamćenje djece.

Završna riječ

Djeca ipak nisu samo tabula rasa ili pasivni izvršitelji vaših odluka. Djeca imaju svoje afiniete, aspiracije i želje. Nemojte to zaboraviti prilikom određivanja zabavno-edukativnih sadržaja za njih 🙂