Inkluzivna pedagogija u Helen Doron metodi
Nedavno sam postala odgojiteljica, a u Helen Doron školi radim drugu godinu zaredom, no tijekom svoje neduge prakse već sam se mnogo puta susrela s izazovima podučavanja djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Down sindrom, teškoće učenja kao što su disleksija i disgrafija, teškoće jezično-govorno-glasovne komunikacije, poremećaj deficita pažnje, poremećaji autističnog spektra, snižene intelektualne sposobnosti, darovitost – sve su to izazovi koji zahtijevaju posebnu posvećenost i prilagodbu učitelja prema djetetu kako bi usvojilo strani jezik.
Promišljajući o svom dosadašnjem iskustvu u podučavanju engleskog, navela bih nekoliko razloga zašto Helen Doron metodu smatram dobrim izborom za djecu s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama.
Helen Doron tečajevi engleskog predaju se u grupama od najviše osam učenika, a tako male grupe omogućuju individualizaciju rada i planiranje lekcija za svako dijete posebno. Uzimajući u obzir jedinstvene stilove učenja svakog djeteta, u nastavi uvijek koristimo vizualne, auditivne i kinestetičke poticaje te metodu uranjanja u engleski jezik kroz sva osjetila pomoću raznih rekvizita, igara i interaktivnih zadataka.
Na primjer, imam učenike koji vrlo malo govore (i na hrvatskom jeziku), ali odlično reagiraju na glazbu, tako da, zahvaljujući svakodnevnom slušanju pjesmica kod kuće, pjevaju omiljene pjesmice i znaju sve pokrete napamet. Oduševljena sam i darovitom djecom koja čitave tekstove koje likovi govore u epizodama znaju napamet, ali i razumiju značenje te se u svojoj maloj grupi imaju priliku pokazati i pohvaliti znanjem.
Nekoj se djeci vrlo teško usredotočiti dulje od par minuta i postaju nemirna ako moraju sjediti duže vrijeme, kao što je česta pojava u klasičnom školskom frontalnom pristupu. Zato kod nas djeca sjede u krugu s učiteljem te lakše uspostavljaju kontakt očima i stalnu interakciju. Također ciljano izmjenjujemo stojeće i sjedeće aktivnosti koje traju oko 5 do 8 minuta pa se sat odvija vrlo dinamično.
Trudimo se stvoriti pozitivnu atmosferu i osjećaj sigurnosti tako da zajedno s djecom dogovaramo i poštujemo pravila u učionici, učimo kroz grupni rad i rad u parovima. Djeci pružamo pozitivno potkrepljenje, kako za govorenje na engleskom, tako i za lijepo ponašanje prema vršnjacima, odnosno nagrađujemo ih žigićima, naljepnicama i poklončićima za veći trud.
Animirane epizode kroz tečajeve ne uče djecu samo engleskom jeziku, već i prihvaćanju različitosti, razvijanju tolerancije i prosocijalnom ponašanju. Pritom su prožete pozitivnim vrijednostima kao što su očuvanje okoliša te ljubav prema životinjskom i biljnom svijetu.
Djeca vole biti mentori prijateljima kojima je potrebna pomoć i prekrasno mi je vidjeti svoje učenike kako i bez mog poticaja pomažu onima kojima nešto nije jasno ili sporije rješavaju zadatak. Znalo se dogoditi da ta djeca tijekom godine uz vršnjačku pomoć toliko napreduju da onda i oni žele sjesti na moje mjesto i glumiti teachera.
Sve u svemu, cilj nam je omogućiti svakom djetetu da doživi uspjeh, a ova je metoda u tom pogledu najučinkovitija s kojom sam se susrela i toplo bih je preporučila svakom roditelju.
Teacher Ivana Bošnjak, Helen Doron Medveščak