9339 Views

Zašto je učenje bez napora i stresa neusporedivo učinkovitije

Učenje bez napora i stresa prilagođeno djetetu

Rezultati provedenih znanstvenih istraživanja mozga govore nam da kada prestane biti zabavno, istovremeno prestaje i učenje. Stoga je iznimno važno djeci osigurati učenje bez napora i stresa.

Većina djece jedva čeka krenuti u vrtić te s radošču i nestrpljenjem čeka početak nove školske godine. Vrtićka djeca i učenici 1. razreda često strastveno pričaju o tome što uče i rade u školi. Nažalost, naglasak na učenju napamet uništava tu radost kod većine djece. 

 

Učinkovito učenje bez napora kroz igru

Osobe zadužene za izradu obrazovnih politika pogrešno smatraju da učenici koji se smiju, međusobno komuniciraju u grupama ili su kreativni u umjetnosti, glazbi ili plesu pritom ne odrađuju pravi akademski posao. Stoga često učitelji inzistiraju na tišini u učionicama. Učenici sjede u ravnim redovima, okrenuti ravno naprijed i prate nastavni sadržaj na istoj stranici u istoj knjizi. 

Dobre prakse za učenje bez napora 

U stvarnosti, kada uklanjamo radost i opuštenost iz učionice, udaljavamo našu djecu od učinkovite obrade informacija i dugotrajnog pohranjivanja u memoriju. Umjesto da uživaju u učenju, oni postaju nezainteresirani, tjeskobni i sve samo ne angažirani. S vremenom nauče se osjećati loše zbog škole i gube radost koju su nekada osjećali. 

Studije i istraživanja (Thanos i sur., 1999., Kohn, 2004., Chugani, 1998. i dr.) otkrile su da razina opuštenosti učenika može utjecati na prijenos i pohranu informacija u mozgu. Kada su učenici angažirani i motivirani te osjećaju minimalan stres, informacije slobodno prolaze kroz afektivni filter u amigdali. U pitanju je filter u donjem dijelu mozga koji usmjerava pozornost na nove promjene uočene u okolini. Tada djeca postižu višu razinu spoznaje, povezuju činjenice i doživljavaju aha!” trenutke. Navedena istraživanja sugeriraju da se učinkovitije učenje događa kada su iskustva u učionici ugodna i relevantna za živote, interese i iskustva učenika.

 

Učenje putem samostalnog otkrivanja

Kada su aktivnosti u učionici ugodne, mozak oslobađa dopamin, neurotransmiter koji stimulira memorijske centre i povećava usredotočenu pozornost. S druge strane, u slučaju stresa aktiviraju se afektivni filteri mozga, protok informacija do viših kognitivnih mreža je ograničen i proces učenja se zaustavlja.

RAD lekcije za učinkovito učenje

Akronim RAD može podsjetiti učitelje na tri važna neuroznanstvena koncepta koje treba uzeti u obzir prilikom pripreme lekcija za učenje bez napora: 

    • Originalnost promiče prijenos informacija kroz Retikularni aktivirajući sustav. 
    • Učionice bez stresa pokreću podatke kroz Afektivni filter amigdale. 
    • Ugodne asocijacije povezane s učenjem vjerojatnije će otpustiti više Dopamina. 

Ne postoje podaci koji pokazuju negativan učinak radosti i ispunjenosti u učionicama. A uz potporu znanosti koja dokazuje negativne učinke stresa i tjeskobe, učitelji mogu i trebaju snažnije promicati entuzijazam u svojim učionicama. Stoga, kako učitelji mogu stvoriti okruženje u kojem je anksioznost niska, a istovremeno da pružaju dovoljno izazova i originalnosti za prikladnu stimulaciju mozga?

1. Nastavni sadržaj treba biti razumljiv i motivirajući

Kada stres u učionici raste, to je često zato što je lekcija previše apstraktna ili se učenicima čini nevažnom. Učitelji mogu smanjiti ovu vrstu stresa čineći lekciju osobno zanimljivijom i motivirajućom. U idealnom slučaju, učenici bi trebali znati odgovoriti na pitanje: “Zašto učimo o tome?” u bilo kojem trenutku lekcije. 

2. Potrebno je učenicima omogućiti kratku pauzu

Kao i odrasli, učenici mogu smanjiti stres uživanjem u hobijima, vremenu s prijateljima, vježbanju ili glazbi. Stoga učitelji mogu osigurati trominutni odmor kako bi im smanjili stres. Svaka ugodna aktivnost koja se koristi kao kratka pauza može dati amigdali priliku da se “ohladi”, a neurotransmiterima vrijeme za obnovu. 

Učionice trebaju biti sigurno utočište za djecu

3. Stvaranje pozitivnih asocijacija 

Ukloniti sav stres iz života učenika nije moguće. Međutim, čak i ako su prethodna iskustva u učionici dovela do negativnih asocijacija koje povezuju s određenim aktivnostima, učenici mogu imati koristi od ponavljanja istih aktivnosti bez da se pritom dogodi nešto negativno. Izbjegavajući stresne prakse kao što je prozivanje učenika koji nešto nisu dobro učinili, učitelji mogu ublažiti povezanost sa stresom.

4. Definiranje razine važnosti informacija 

Korisno je naučiti djecu kako da odrede koje su činjenice važnije od drugih, koje su vrijedne zapisivanja i ponavljanja tijekom učenja. Kada im učitelji pokažu i objasne kako određuju koje su činjenice važne, učenici shvaćaju kako sami donijeti te prosudbe dok čitaju tekstove i proučavaju informacije. Pomaganje učenicima da nauče kako odrediti prioritete i smanjiti količinu informacija s kojima se trebaju baviti dragocjeno je sredstvo protiv stresa. 

5. Omogućiti učenje putem samostalnog otkrivanja 

Zahvaljujući oslobađanju dopamina, vjerojatnije je da će se učenici sjetiti i razumjeti ono što su naučili ako smatraju da je uvjerljivo ili ako su do zaključivanja i shvaćanja došli sami. Osim toga, kada učenici imaju izbora u načinu na koji će učiti ili izlagati o nečemu, njihova će se motivacija povećati, a stres će se smanjiti. 

Više će prihvaćati vlastite pogreške, bit će motivirani da pokušaju iznova i manje će se ustručavati postavljati pitanja. 

6. Učionice trebaju biti sigurno utočište za djecu

Učionice pored znanja trebaju djeci pružati emocionalnu sigurnost, opuštenost i zadovoljstvo. Kada učitelji koriste strategije za smanjenje stresa i izgradnju pozitivnog emocionalnog okruženja, učenici stječu emocionalnu otpornost i uče na učinkovitiji način i uz više razine spoznaje.

U Helen Doron školi posvećeni smo pružanju opuštenog, veselog i uključivog okruženja

U Helen Doron školi posvećeni smo pružanju opuštenog, veselog i uključivog okruženja za sve naše polaznike. Helen Doron metoda dokazano je učinkovita upravo stoga što stavlja dijete u središte – njegove interese, želje, kognitivne sposobnosti. Upravo zato svi se naši tečajevi temelje na zanimljivim pričama, igrama, pjesmama i aktivnostima koje im omogućavaju da kroz zabavu učinkovito uče engleski jezik. A ono što nam je najvažnije je da se pritom i dobro osjećaju.

9340 Views

Zašto je učenje bez napora i stresa neusporedivo učinkovitije

Učenje bez napora i stresa prilagođeno djetetu

Rezultati provedenih znanstvenih istraživanja mozga govore nam da kada prestane biti zabavno, istovremeno prestaje i učenje. Stoga je iznimno važno djeci osigurati učenje bez napora i stresa.

Većina djece jedva čeka krenuti u vrtić te s radošču i nestrpljenjem čeka početak nove školske godine. Vrtićka djeca i učenici 1. razreda često strastveno pričaju o tome što uče i rade u školi. Nažalost, naglasak na učenju napamet uništava tu radost kod većine djece. 

 

Učinkovito učenje bez napora kroz igru

Osobe zadužene za izradu obrazovnih politika pogrešno smatraju da učenici koji se smiju, međusobno komuniciraju u grupama ili su kreativni u umjetnosti, glazbi ili plesu pritom ne odrađuju pravi akademski posao. Stoga često učitelji inzistiraju na tišini u učionicama. Učenici sjede u ravnim redovima, okrenuti ravno naprijed i prate nastavni sadržaj na istoj stranici u istoj knjizi. 

Dobre prakse za učenje bez napora 

U stvarnosti, kada uklanjamo radost i opuštenost iz učionice, udaljavamo našu djecu od učinkovite obrade informacija i dugotrajnog pohranjivanja u memoriju. Umjesto da uživaju u učenju, oni postaju nezainteresirani, tjeskobni i sve samo ne angažirani. S vremenom nauče se osjećati loše zbog škole i gube radost koju su nekada osjećali. 

Studije i istraživanja (Thanos i sur., 1999., Kohn, 2004., Chugani, 1998. i dr.) otkrile su da razina opuštenosti učenika može utjecati na prijenos i pohranu informacija u mozgu. Kada su učenici angažirani i motivirani te osjećaju minimalan stres, informacije slobodno prolaze kroz afektivni filter u amigdali. U pitanju je filter u donjem dijelu mozga koji usmjerava pozornost na nove promjene uočene u okolini. Tada djeca postižu višu razinu spoznaje, povezuju činjenice i doživljavaju aha!” trenutke. Navedena istraživanja sugeriraju da se učinkovitije učenje događa kada su iskustva u učionici ugodna i relevantna za živote, interese i iskustva učenika.

 

Učenje putem samostalnog otkrivanja

Kada su aktivnosti u učionici ugodne, mozak oslobađa dopamin, neurotransmiter koji stimulira memorijske centre i povećava usredotočenu pozornost. S druge strane, u slučaju stresa aktiviraju se afektivni filteri mozga, protok informacija do viših kognitivnih mreža je ograničen i proces učenja se zaustavlja.

RAD lekcije za učinkovito učenje

Akronim RAD može podsjetiti učitelje na tri važna neuroznanstvena koncepta koje treba uzeti u obzir prilikom pripreme lekcija za učenje bez napora: 

    • Originalnost promiče prijenos informacija kroz Retikularni aktivirajući sustav. 
    • Učionice bez stresa pokreću podatke kroz Afektivni filter amigdale. 
    • Ugodne asocijacije povezane s učenjem vjerojatnije će otpustiti više Dopamina. 

Ne postoje podaci koji pokazuju negativan učinak radosti i ispunjenosti u učionicama. A uz potporu znanosti koja dokazuje negativne učinke stresa i tjeskobe, učitelji mogu i trebaju snažnije promicati entuzijazam u svojim učionicama. Stoga, kako učitelji mogu stvoriti okruženje u kojem je anksioznost niska, a istovremeno da pružaju dovoljno izazova i originalnosti za prikladnu stimulaciju mozga?

1. Nastavni sadržaj treba biti razumljiv i motivirajući

Kada stres u učionici raste, to je često zato što je lekcija previše apstraktna ili se učenicima čini nevažnom. Učitelji mogu smanjiti ovu vrstu stresa čineći lekciju osobno zanimljivijom i motivirajućom. U idealnom slučaju, učenici bi trebali znati odgovoriti na pitanje: “Zašto učimo o tome?” u bilo kojem trenutku lekcije. 

2. Potrebno je učenicima omogućiti kratku pauzu

Kao i odrasli, učenici mogu smanjiti stres uživanjem u hobijima, vremenu s prijateljima, vježbanju ili glazbi. Stoga učitelji mogu osigurati trominutni odmor kako bi im smanjili stres. Svaka ugodna aktivnost koja se koristi kao kratka pauza može dati amigdali priliku da se “ohladi”, a neurotransmiterima vrijeme za obnovu. 

Učionice trebaju biti sigurno utočište za djecu

3. Stvaranje pozitivnih asocijacija 

Ukloniti sav stres iz života učenika nije moguće. Međutim, čak i ako su prethodna iskustva u učionici dovela do negativnih asocijacija koje povezuju s određenim aktivnostima, učenici mogu imati koristi od ponavljanja istih aktivnosti bez da se pritom dogodi nešto negativno. Izbjegavajući stresne prakse kao što je prozivanje učenika koji nešto nisu dobro učinili, učitelji mogu ublažiti povezanost sa stresom.

4. Definiranje razine važnosti informacija 

Korisno je naučiti djecu kako da odrede koje su činjenice važnije od drugih, koje su vrijedne zapisivanja i ponavljanja tijekom učenja. Kada im učitelji pokažu i objasne kako određuju koje su činjenice važne, učenici shvaćaju kako sami donijeti te prosudbe dok čitaju tekstove i proučavaju informacije. Pomaganje učenicima da nauče kako odrediti prioritete i smanjiti količinu informacija s kojima se trebaju baviti dragocjeno je sredstvo protiv stresa. 

5. Omogućiti učenje putem samostalnog otkrivanja 

Zahvaljujući oslobađanju dopamina, vjerojatnije je da će se učenici sjetiti i razumjeti ono što su naučili ako smatraju da je uvjerljivo ili ako su do zaključivanja i shvaćanja došli sami. Osim toga, kada učenici imaju izbora u načinu na koji će učiti ili izlagati o nečemu, njihova će se motivacija povećati, a stres će se smanjiti. 

Više će prihvaćati vlastite pogreške, bit će motivirani da pokušaju iznova i manje će se ustručavati postavljati pitanja. 

6. Učionice trebaju biti sigurno utočište za djecu

Učionice pored znanja trebaju djeci pružati emocionalnu sigurnost, opuštenost i zadovoljstvo. Kada učitelji koriste strategije za smanjenje stresa i izgradnju pozitivnog emocionalnog okruženja, učenici stječu emocionalnu otpornost i uče na učinkovitiji način i uz više razine spoznaje.

U Helen Doron školi posvećeni smo pružanju opuštenog, veselog i uključivog okruženja

U Helen Doron školi posvećeni smo pružanju opuštenog, veselog i uključivog okruženja za sve naše polaznike. Helen Doron metoda dokazano je učinkovita upravo stoga što stavlja dijete u središte – njegove interese, želje, kognitivne sposobnosti. Upravo zato svi se naši tečajevi temelje na zanimljivim pričama, igrama, pjesmama i aktivnostima koje im omogućavaju da kroz zabavu učinkovito uče engleski jezik. A ono što nam je najvažnije je da se pritom i dobro osjećaju.