4229 Views

Znate li što je to «ekranitis»?

«Ekranitis» je izraz kojim se opisuje alarmantno stanje od kojeg «boluje» sve veći broj djece. Naime, djeca su od najranije dobi prekomjerno izložena modernoj tehnologiji (TV, ipad, mobitel), što ostavlja niz posljedica na njihov razvoj.

Pedijatri savjetuju roditelje da djeca mlađa od dvije godine ne bi smjela biti izložena ekranima uopće, s obzirom na to da izlaganje televiziji u tako ranoj dobi ima mnogo više negativnih, nego pozitivnih učinaka na dijete. Primjerice, djeca kasnije imaju slabije vještine rješavanja problema, slabiji jezični razvoj, mnogo su podložnija razvoju poremećaja pažnje te općenito imaju slabiju izvedbu zadataka.

Iako je početna preporuka pedijatara bila da se djeca uopće ne izlažu televiziji do dobi od dvije godine, predsjednik Američke udruge pedijatara (AAP) kaže da je ovu preporuku vrlo teško provesti u praksi jer živimo «okruženi ekranima» pa se od sad preporučuje da djeca maksimalno budu izložena ekranima 1 sata dnevno. Naime, jedno znanstveno istraživanje pokazalo je da više od sat vremena gledanja ekrana dnevno može oštetiti rječnik i umanjiti matematičke sposobnosti dvogodišnjaka. Svaki dodatni sat iznad preporučenog sata gledanja ekrana, negativno utječe na buduće akademske sposobnosti djeteta.  

Također, prekomjerno gledanje ekrana smanjuje pozornost dvogodišnjaka. Djeca koja prekomjerno gledaju u ekrane kasnije su fizički manje spremna od svojih vršnjaka koji su televiziju gledali u preporučenim granicama. Stoga se roditeljima sugerira usklađivanje vlastitih ograničenja gledanja ekrana s onim što propisuje Američka akademija pedijatara kako ne bi došlo do neželjenih ishoda.

Naravno, potrebno je dobro promisliti kakav sadržaj pružiti djeci u dozvoljenih sat vremena ekrana dnevno. Pokušajte da to bude zabavan, ali i edukativan sadržaj. Primjerice, Helen Doron crtići za djecu su zabavni, razvijaju dječju maštu, obiluju pjesmicama i pozitivno djeluju na dječje raspoloženje. Također, postavite alarm ili brojalicu kako biste znali da je sat istekao. Preporučuje se da djeca ne gledaju u ekrane sat vremena u komadu, već je potrebno to vrijeme «rascjepkati» na nekoliko aktivnosti.

Zanimljiva je trenutna situacija s učenjem putem ekrana. Iako se čini kao elegantno rješenje situacije s pandemijom koronavirusa, zaboravlja se da djeca u školi ne uče samo fakte. Djeca u školama prolaze kroz proces socijalizacije, uče empatiju, razvijaju svoje emocije i sklapaju prijateljstva… a to preko ekrana ne mogu.

Sjetite se i da djeca jako puno uče modeliranjem, a da su im roditelji najčešći uzori. Ako i sami provodite više od sata na ekranu gotovo je nezamislivo da će vaša djeca provoditi manje vremena od toga (samim time što se vi nećete baviti njima u vrijeme kada ste na ekranima).

Za čitanje ovog članka trebale su vam dvije minute, mudro iskoristite preostalih 58!

4230 Views

Znate li što je to «ekranitis»?

«Ekranitis» je izraz kojim se opisuje alarmantno stanje od kojeg «boluje» sve veći broj djece. Naime, djeca su od najranije dobi prekomjerno izložena modernoj tehnologiji (TV, ipad, mobitel), što ostavlja niz posljedica na njihov razvoj.

Pedijatri savjetuju roditelje da djeca mlađa od dvije godine ne bi smjela biti izložena ekranima uopće, s obzirom na to da izlaganje televiziji u tako ranoj dobi ima mnogo više negativnih, nego pozitivnih učinaka na dijete. Primjerice, djeca kasnije imaju slabije vještine rješavanja problema, slabiji jezični razvoj, mnogo su podložnija razvoju poremećaja pažnje te općenito imaju slabiju izvedbu zadataka.

Iako je početna preporuka pedijatara bila da se djeca uopće ne izlažu televiziji do dobi od dvije godine, predsjednik Američke udruge pedijatara (AAP) kaže da je ovu preporuku vrlo teško provesti u praksi jer živimo «okruženi ekranima» pa se od sad preporučuje da djeca maksimalno budu izložena ekranima 1 sata dnevno. Naime, jedno znanstveno istraživanje pokazalo je da više od sat vremena gledanja ekrana dnevno može oštetiti rječnik i umanjiti matematičke sposobnosti dvogodišnjaka. Svaki dodatni sat iznad preporučenog sata gledanja ekrana, negativno utječe na buduće akademske sposobnosti djeteta.  

Također, prekomjerno gledanje ekrana smanjuje pozornost dvogodišnjaka. Djeca koja prekomjerno gledaju u ekrane kasnije su fizički manje spremna od svojih vršnjaka koji su televiziju gledali u preporučenim granicama. Stoga se roditeljima sugerira usklađivanje vlastitih ograničenja gledanja ekrana s onim što propisuje Američka akademija pedijatara kako ne bi došlo do neželjenih ishoda.

Naravno, potrebno je dobro promisliti kakav sadržaj pružiti djeci u dozvoljenih sat vremena ekrana dnevno. Pokušajte da to bude zabavan, ali i edukativan sadržaj. Primjerice, Helen Doron crtići za djecu su zabavni, razvijaju dječju maštu, obiluju pjesmicama i pozitivno djeluju na dječje raspoloženje. Također, postavite alarm ili brojalicu kako biste znali da je sat istekao. Preporučuje se da djeca ne gledaju u ekrane sat vremena u komadu, već je potrebno to vrijeme «rascjepkati» na nekoliko aktivnosti.

Zanimljiva je trenutna situacija s učenjem putem ekrana. Iako se čini kao elegantno rješenje situacije s pandemijom koronavirusa, zaboravlja se da djeca u školi ne uče samo fakte. Djeca u školama prolaze kroz proces socijalizacije, uče empatiju, razvijaju svoje emocije i sklapaju prijateljstva… a to preko ekrana ne mogu.

Sjetite se i da djeca jako puno uče modeliranjem, a da su im roditelji najčešći uzori. Ako i sami provodite više od sata na ekranu gotovo je nezamislivo da će vaša djeca provoditi manje vremena od toga (samim time što se vi nećete baviti njima u vrijeme kada ste na ekranima).

Za čitanje ovog članka trebale su vam dvije minute, mudro iskoristite preostalih 58!